Chillen in Chile

Good morning Santiago!

Ondanks het feit dat ik alweer het Andesgebergte moest overkruisen, viel de fietstocht van Argentijns Mendoza naar Santiago de Chile goed mee. Het liep van wijngaarden tot massieve rotsformaties en van besneeuwde bergtoppen (Cerro Aconcagua, net geen 7000m en de hoogste van beide Americas) tot begroeide autosnelwegbermen. Op de grens was een tunnel waar ik met mijn fietsje niet in mocht, maar een shuttleservice stond al klaar. Drie kilometer verder gleed ik langs skipistes met hoge snelheid Chile binnnen. Ondanks de verbodsborden was fietsen langs de autosnelweg geen enkel probleem. Voor het passeren van een andere tunnel versierde ik in nog geen 2 minuten een lift in een pick-up camionetje en eenmaal grandioos Santiago binnengefietst, dan kreeg ik zelfs zomaar een groots stadsplan in mijn handen toegestopt. De chileense vriendelijkheid is opvallend.
Nu, de reden waarom ik langs deze metropool passeer is duidelijk: een meisje, Lena! En neen, het is niet wat je denkt. Lena is een vriendin uit Frankfurt die ik leerde kennen tijdens mijn Erasmus-verblijf in Porto. En na veel vijven en zessen besliste ze een dik jaar terug om in Santiago te gaan wonen nadat ze meer dan tien jaar geleden een vakantieliefje in de Chileense woestijn tegen het lijf had gelopen. Dat vakantielief is tegenwoordig een bonkige kerel, heet Andres, en deelt samen met Lena een aardig appartementje. De aangename ontmoeting op dinsdagavond was uitgesteld tot na 23h, wat me dan weer tot een andere Duitse ontmoeting bracht. Sven repareerde zijn fietsje op de Plaza de Armas en bleek dat ook hij vanuit Mendoza kwam, maar dan een paar dagen eerder de oversteek maakte. Zijn fietsreis is eigenlijk uit noodzaak ontstaan, gezien zijn visum voor zijn verblijf in Rio de Janeiro verliep. In afwachting voor een nieuwe besloot hij een fietsreis van enkele maanden te maken. Zijn Braziliaanse vriendin zou hem dit weekend in Santiago komen opzoeken. Na een leuke babbel bij het avondeten scheidden onze wegen jammer genoeg. Hij trekt over 5 dagen noordwaarts, richting de Chileense woestijn. Ik ga zuidwaarts richting Patagonië. Maar vooraleer ik die bus neem, passeer ik vrijdag eerst (zonder fiets) in Unesco-haven Valparaïso. In tussentijd laat ik mijn verblijf bij Lena en Andres bijzonder welgevallen. Hasta luego!

Deze slideshow vereist JavaScript.

13 gedachtes over “Chillen in Chile

    1. Merci voor de tip!
      Morgen kom ik met de bus aan in Pucon, vandaaruit fiets ik naar Bariloche dan terug naar Puerto Montt en het Chiloe eiland om dan de carretera austral te nemen. Dat is het plan toch 🙂

  1. Dag Joeri,

    Ik blijf, met grote aandacht, je blog volgen. Ben echt wel jaloers, maar denk dat ik dit nooit zou aandurven. Zal aan mijn leeftijd liggen zeker 🙂

    Het ga je goed! Veel plezier en intense ervaringen toegewenst.

    Wim

  2. Viva Chile !!
    Als je Talca passeert met de bus op weg naar het Zuiden,… daar ben ik geboren!
    Heel leuke reis gewenst in het zuiden amigo!!

  3. J
    UUUUUUUUUUUUUUupppppp Joeri…alles kits daar zo te zien en te lezen….Mijn madam (Linda 2) is U ook aan het volgen…en is vol verbazing over Uw avonturen…..Het is en blijft toch een prachtige reis hé…Wat betreft diene KAPOOTSIENOO in Bombay Caffee..??? in Oudenaarde is hij beter hé…ik kan het weten….Zeg….doe zo voort en blijf voorzichtig!!! of kgaat zeggen tegen U MA !!!
    Groetjes albèèèèèr

  4. Ga es een koffietje drinken in het ‘Bombay café’, als da d’er nog bestaat tenminste) De Capuccino is er lekker en het decor ‘inspirerend'(alhoewel…voor iemand die al een paar maanden van huis is…)Is rechtover presidentieel paleis de straat in, op de rechter kant.

    Geniet van een paar dagen zonder fiets want Patagonië wacht in al zijn pracht maar ook met zijn onberekenbare natuur.

    Groetjes

  5. goede foto’s tracht zoveel mogelijk als ze er zijn mensen in beeld te brengen dit geeft echt de sfeer terug
    trap maar rustig verder

  6. Hey Joerito,

    Vooreerst de melding dat Dirk Jr. vandaag vanuit Munchen via Madrid naar México Ciudad is vertrokken……dit voor 23 dagen !!! Zijn emailadres : dirk.baert@ymail.com…..Waartoe ik niet meer bekwaam ben, wil hij uitvoeren. Wij, mijn vrouw en ikzelf, hebben samen met je ouders de wapenstilstand van 11/11/10 gevierd met een forse wandeling in het zand en in de regen met een stormachtige zeewind aan de Opaalse kust, dicht bij Cap Griz Nez…..Nadien hadden we een “deftige” maaltijd verdiend in een restaurant door je vader gekozen (…hij kiest trouwens ook ALTIJD de wijn, foei…ik ben toch ook een klein beetje kenner !!).

    Het zijn wederom prachtige foto’s….maar wees toch op je hoede, niet direct van Lena MAAR vooral van Andres (…cfr. zijn “bonkigheid”)…..raad van via (..secura), laat het een kleine waarschuwing wezen….voor iemand die reeds een paar maanden………….van huis is !!!!!!

    Un cordial saludo y soy feliz para siempre,

    dfa

Plaats een reactie