De kers op de taart

Terwijl de modder op slechts 300km afstand meer dan 600 mensenlevens verwoestte, zat ik rustig verder te ploeteren op mijn fietsje. De Estrada Real is niet te onderschatten. Het is eerder een mountainbiketraject, door de hevige regenval van de laatste dagen nu en dan een cyclocrossparcours. Ik vond het de max. Het avontuur ging door. Elke dag opnieuw moest ik het onderste uit de kan halen om voor schemerdonker mijn doel, een pousada (herberg), te halen. Het was zweten: bergop, bergaf, in de zon én in de regen.
Hoewel elke dag wel iets bijzonders had, was donderdag de meest avontuurlijke. Het begon al goed. Na vijf kilometer kreeg ik een geërodeerde stuk afdaling voor de wielen geschoven die ik maar beter te voet nam. ‘Oef, gelukkig moest ik dit niet naar boven’ dacht ik. Tot ik meteen erna bij een riviertje terechtkwam. Onmogelijk om hier door te fietsen, laat staan er door te waden… Het alternatief was een boomstammetje dat blijkbaar dienst deed als een wankel en glibberig bruggetje. Toen ik geen andere uitweg zag, besliste ik het erop te wagen. Zakken van de fiets, fiets op de schouder en hop. Het was op het randje, maar het lukte. De tassen bracht ik één voor één aan de andere kant, en zo zat ik na een kwartier weer op de fiets. Ondanks goede benen kwamen de kilometers op mijn tellertje er nadien maar heel traag bij. Een eindgemiddelde van 12km/u zegt genoeg. Alvorens ik de laatste natte 20km inging probeerde ik de fel aangeprezen Pão de Quejo (kaasbrood, gevuld). Niet slecht, maar veel genieten kon ik niet want het was al 18u en om 20h wordt het donker. De aardeweg die volgde was lekker breed, maar de regen zorgde voor een mooi glibberig laagje. En pats! Ik ging op de grond. Een beetje bloed, zonder erg. Ik ging haastig verder en kwam net voor donker aan in Caquende. Maar mijn pousada was niet daar, ik moest in  Capelo do Saco zijn. En dit dorpje lag mooi te blinken aan de andere kant van een meertje. De overzetboot bleek slechts tot 18u functioneel, dus was ik gezien. Op het dorpspleintje ging ik te rade in het enige café en na veel vijven en zessen zou een zekere Romeu me aan de andere kant brengen. Fijn! Ik ging met hem mee, en toen hij in zijn huis een peddel bovenhaalde, had ik meteen door dat ik niet in een gemotoriseerd bootje zou stappen,. Hij liet me wachten aan de rand van het meertje en verdween in het donker. 10 minuten later kwam hij aangepeddeld in een miniscuul houten kanootje.

Romeu is my hero!

Ai ai ai, als dat maar goed komt. Wonderwel kregen we zowel de fiets, de fietstassen als mezelf erin. Door de regen en in het donker bracht Romeu me veilig aan de andere kant. Geld wou hij niet aanvaarden, maar na lang aandringen stak hij het toch dankbaar in zijn zak.

Hij wees me de pousada aan, en verdween opnieuw in het donker. Hehe, heb ik geluk gehad. 5 minuten later verwelkomde Sonia me met open armen, terwijl haar knechten me zot verklaarden om deze Estrada per fiets af te leggen. Ik kookte mijn spaghetti, likte mijn wonden en ging tevreden mijn bedje in.
En zo was er elke dag wel iets te beleven. Van het alombekende haantjesgedrag van de zondagse wielertoeristen over verkeerd geplaatste mata-burros (veeroosters), tot een programma op de televisie waarbij je door middel van een soort loopband het gebreide topje van een fotomodel zo snel mogelijk moest proberen afwikkelen…

Het einde

En voilà, ik ben gisteren in Paraty aangekomen. Het is voorbij. De fiets kan aan de haak. De 7500km zijn overschreden. De Estrada Real was een gedroomde afsluiter van deze meer dan unieke reis. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt, maar ik heb er altijd van genoten. Nu en dan moest ik doorzetten, op de tanden bijten, maar achteraf gezien was het telkens meer dan de moeite waard. Ik ben fier op wat ik gepresteerd heb. Niet op de prestatie zelf, maar op hetgeen ik beleefd heb. De fiets bracht me op plaatsen waar anderen nooit zullen passeren. Ook al zal ik niet elk moment kunnen blijven herinneren, hetgeen ik meemaakte nemen ze mij alvast nooit meer af.
Door middel van deze blog wou ik  familie en vrienden beschrijven wat ik meemaakte en het was vooral ook voor mezelf een manier om de dingen ‘te delen’, om de zaken van me af te schrijven. Ik hoop dat deze blog voor vele mensen aanstekelijk heeft gewerkt. Mensen die denken “wat heeft hij geluk dat hij dit heeft mogen meemaken” denken verkeerd. Je moet het touw in eigen handen nemen. Iedereen die wil kan iets dergelijks ondernemen. Ga ervoor, desnoods alleen. Een kwestie van een knoop door te hakken.
Nu goed, de reis is niet helemaal voorbij, ik neem het er nog even van. Straks neem ik de bus naar Rio de Janeiro. En over twee dagen heb ik Gentse vrienden die me vergezellen. De vakantie kan beginnen :-), foto’s zullen volgen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Het einde
En voilà, ik ben gisteren in Paraty aangekomen. Het is voorbij. De fiets kan aan de haak. De 7500km zijn overschreden. De 

Estrada Real was een gedroomde afsluiter van deze meer dan unieke reis. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt, maar ik heb

er altijd van genoten. Nu en dan moest ik doorzetten, op de tanden bijten, maar achteraf gezien was het telkens meer dan de

moeite waard. Ik ben fier op wat ik gepresteerd heb. Niet op de prestatie zelf, maar op hetgeen ik beleefd heb. De fiets

bracht me op plaatsen waar anderen nooit zullen passeren. Ook al zal ik niet elk moment kunnen blijven herinneren, hetgeen ik

meemaakte nemen ze mij alvast nooit meer af.
Door middel van deze blog wou ik de ‘medemens’ niet jaloers maken. Ik wou familie en vrienden beschrijven wat ik meemaakte en

het was vooral ook voor mezelf een manier om de dingen ‘te delen’, om de zaken van me af te schrijven.
Toch hoop ik dat deze blog voor vele mensen aanstekelijk heeft gewerkt. Mensen die denken “wat heeft hij geluk dat hij dit

heeft mogen meemaken” zijn verkeerd. Je moet het touw in eigen handen nemen. Niet leven om te werken maar werken om te leven.

Iedereen die wil kan iets dergelijks ondernemen. Ga ervoor, desnoods alleen.

Nu goed, het is niet helemaal voorbij, ik neem het er nog even van. Straks neem ik de bus naar Rio de Janeiro. En over twee

dagen heb ik Gentse vrienden die me vergezellen. De vakantie kan beginnen :-), foto’s zullen volgen.Het einde En voilà, ik ben gisteren in Paraty aangekomen. Het is voorbij. De fiets kan aan de haak. De 7500km zijn overschreden. De Estrada Real was een gedroomde afsluiter van deze meer dan unieke reis. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt, maar ik heb er altijd van genoten. Nu en dan moest ik doorzetten, op de tanden bijten, maar achteraf gezien was het telkens meer dan de moeite waard. Ik ben fier op wat ik gepresteerd heb. Niet op de prestatie zelf, maar op hetgeen ik beleefd heb. De fiets bracht me op plaatsen waar anderen nooit zullen passeren. Ook al zal ik niet elk moment kunnen blijven herinneren, hetgeen ik meemaakte nemen ze mij alvast nooit meer af. Door middel van deze blog wou ik de ‘medemens’ niet jaloers maken. Ik wou familie en vrienden beschrijven wat ik meemaakte en het was vooral ook voor mezelf een manier om de dingen ‘te delen’, om de zaken van me af te schrijven. Toch hoop ik dat deze blog voor vele mensen aanstekelijk heeft gewerkt. Mensen die denken “wat heeft hij geluk dat hij dit heeft mogen meemaken” zijn verkeerd. Je moet het touw in eigen handen nemen. Niet leven om te werken maar werken om te leven. Iedereen die wil kan iets dergelijks ondernemen. Ga ervoor, desnoods alleen. Nu goed, het is niet helemaal voorbij, ik neem het er nog even van. Straks neem ik de bus naar Rio de Janeiro. En over twee dagen heb ik Gentse vrienden die me vergezellen. De vakantie kan beginnen :-), foto’s zullen volgen.

27 gedachtes over “De kers op de taart

  1. Proficiat Joeri,
    En bedankt dat we dankzij je blog wat mochten meereizen. Tot binnenkort in het CRVV om bij een pint je verhalen eens te aanhoren.

  2. Super, echt genoten van je reisverslag.
    Ik moet vanaf nu zelf niet meer op reis gaan, door jouw verhalen en foto’s zit ik zelf aan de andere kant…

    Waar gaan ‘we’ volgende keer naartoe?

    tot binnenkort eens…

  3. Life is what you make of it…
    En of je dat bewezen hebt! Knopen doorhakken, ervoor gaan, twijfel ombuigen in overtuiging, vertrouwen schenken aan mensen die je nog nooit eerder zag. Je leven is nu reeds rijker dan dat van vele anderen. Deze reis zal je de nodige bouwstenen geven die je in die andere reis “het leven” zal kunnen gebruiken. 1 zaak is zeker, je hebt me aan het denken gezet. Er zijn nog een paar dromen die reeds lang sluimeren en die ik nu maar eens moeten realiseren. Keep an eye on your mailbox buddy! Personal invitation will follow. Voor nu geniet van de fietsloze dagen en tot gauw…

  4. Tjakaa! Knoop doorgehakt. Sinds zaterdag zit ik in La Paz. Gisteren eerste testrit achter de rug. Beklimming naar La Cumbre. Geen hoogtegebons meer in het hoofd. Het betere benenwerk mag een aanvang nemen. Me happy. Merci nog eens voor de tips.

    Bert

  5. HO HO HO….dag Joeri,

    Het was een waar genoegen om uw geïllustreerde verhalen te lezen;), ik hoor het je nog vertellen op het WK in Lierde 17 september…volgende week vertrek ik met de fiets…en intussen is dat grootse avontuur werkelijkheid geworden…en staat het (leuk) geschreven. Het was echt leuk om je kortverhalen te lezen. Petje af, een sterke wil waarmee je veel bereikt hebt en jezelf verrijkt hebt, fijn!
    En disfrutar nu zoals ze zeggen,
    De groetjes!
    Myriam

  6. Joeri, deze ervaring neem je je hele leven mee, het zal je persoonlijkheid op een positieve manier beïnvloeden, je zal de dingen anders bekijken en veel meer relativeren.
    Ikzelf heb heel veel ontdekt van dit continent door uw trip close op te volgen.
    Welkom terug binnenkort en hopelijk niet te veel aanpassingsproblemen in deze crazy, busy world!
    Boudewijn

  7. Ja joeri…Moses nog eventjes….Ik heb gezien dat mijn mail nu toch is vertrokken….(de eerste weken geen probleem…de laatste kreeg ik ze er gewoon niet door..??) Geniet nog van je verlof zonder fiets…en U heeft gelijk…Je moet het toch maar doen….Mijn vroegere Viet Nam reizen zou ik nu ook nog wel eens willen doen …met de fiets….Wa peizde…???,
    Grtssssssssssss Moses…..

  8. Hallo Joeri….Ik zou zeggen…Welcome Home……
    Wat een fantastische vakantie……Ik hoop dat je dit bericht nog ontvangt…..eerdere pogingen mislukten…..maar dat zal wel aan mij gelegen zijn….Op velofolies zien we je net niet..??? Ik zal er zijn voor ik 4 dagen nadien op pensioen ga……..groetjes en tot kort in Oudenaarde,voor ne kapootsienooooooo……alberto moses

  9. Joerito,

    PROFICIAT met al je fantastische belevenissen….en BEDANKT voor hetgeen je mij hebt meegedeeld !! Sonia, die je met open armen en al je verwelkomt…die loopband op TV laat mij toe die jonge Braziliaantjes voor de geest te halen…want : ” Wat de slaap is voor het lichaam, is de vreugde voor de geest : toevoer van nieuwe levenskracht !!”……

    Gemeende dank en tot ergens, ooit….

    Ultimos saludos del profondo de mi corazon !!!

    dfa

  10. Prachtig Joeri! Ik heb jouw blogs altijd met heel veel plezier gelezen en bovendien ook nog eens met een jaloerse blik jouw schitterende foto’s aanschouwd.
    Knap! Jij hebt er een geweldige ervaring bij.
    Geniet nog van je vakantie!

    Groetjes
    Lien Crapoen

  11. Back to civilization! Ik heb met grote belangstelling je blog gelezen. Respect voor je doorzettingsvermogen!

    Wanneer doen we nog eens een toerke? 😉

  12. Dag Joeri,

    Knap gedaan jong, chapeau!!

    Niettegenstaande deze “ouwe knar” je één en ander benijdt, moet ik toegeven, je hebt gelijk, je moet zelf de dingen die je wil doen in handen nemen en er voor gaan. Alleen zo lukt het en vooral, alleen zo heb je
    er 200% voldoening en deugd van.
    Proficiat!!

  13. Welkom terug Joeri in ons Belgenlandje!
    idd. de ronde van Zuid-Amerika niet voor mietjes…
    You did it!!
    Tot gauw
    Koen
    ps wij hebben bij Arscene in Hansbeke zaterdag 29 januari een Chileense avond!

  14. Hey Joeri,

    De maaax! Ik heb het hele avontuur gevolgd, echt super! Geniet van de welverdiende vakantie zonder fiets!

    Groetjes,
    Angélique

Plaats een reactie